Zaklathatják-e az adósokat az elmaradt törlesztő részletek miatt?

Szerző: Dr. Kocsis Ildikó Dátum: Kategória: Egyéb jogterület

Aki rendelkezik hitellel vagy kölcsönnel, előfordulhatott már, hogy késedelembe esett törlesztő részletével. Ilyen esetben megtörténhet, hogy a tartozás rendezése érdekében nem a legkedvesebb modorban hívják fel az adóst a bank, vagy hitelintézet nevében eljáró behajtó cégek. De mégis meddig mehet el a megbízott követeléskezelő? 

2013. május 1-jétől a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) javasolja alkalmazni a pénzügyi követelések kezelésével kapcsolatban tavaly decemberben napvilágra hozott ajánlását, amelyet a fogyasztók érdekében adtak ki. Különböző „rémtörténetekkel” irodánk is találkozott már és bár az ajánlás nem kötelező a követeléskezelő, behajtó cégekre, bankokra, hitelintézetekre, de ezzel talán pozitív változás indul majd el.

Kikre terjed ki a PSZÁF ajánlása?

A PSZÁF ajánlása azokra a pénzügyi szolgáltatókra terjed ki, akik akár maguk, akár más pénzintézetek, bankok megbízásából kezelik a követeléseket, igyekeznek azokat behajtani.

Az ajánlás alapján a követeléskezelő munkatársnak tartózkodnia kell a fizikai és pszichés nyomás gyakorlásától és az adóssal szemben nem léphetnek fel agresszív és megtévesztő módon.

Tilos a „zaklatás”

Az ajánlás szerint az adóssal személyesen, telefonon vagy sms-ben lehet felvenni a kapcsolatot hétköznapokon 8 és 20 óra között, szombati napon 8 és 12 óra között. Az adóst egy héten legfeljebb 3 alkalommal lehet az elmaradásával kapcsolatban megkeresni.

Mit kell tennie a megkeresés során a követeléskezelőnek?

A követelés kezelő ügyintézőnek minden alkalommal azonosítania kell magát, vagyis be kell mutatkoznia és meg kell mondania, melyik intézménytől keresi az adóst. Ezen kívül magát az adóst is azonosítania kell, ugyanis ügyintézők harmadik személynek nem adhatnak ki információt a hitellel, kölcsönnel kapcsolatban.

Az intézményeknek nyilvántartást kell vezetniük az adós megkereséseiről, a megtett lépésekről, a követelés mértékéről. Ezen felül követeléskezelési szabályzatot is kell készíteniük.

Vannak-e rendszeres feladatai a követeléskezelőnek?

Igen vannak. A behajtó cégnek rendszeresen és írásban kell tájékoztatnia az adóst a késedelmes részletekről, pontosan megjelölve a tőke, a kamat és egyéb díjak összegét. Továbbá tájékoztatni kell az esetleges áthidaló megoldásokról és fel kell hívnia az adós figyelmét a nemfizetés jogi következményeire.

Az ajánlás nem kötelező, akkor hogyan lehet pozitív hatása a behajtásoknál?

A PSZÁF ajánlása nem kötelező érvényű, az a fogyasztók érdekében kiadott ajánlás. Azonban a követeléskezelő, behajtó cégek, intézetek ellenőrzése során a felügyelet az ajánlásnak való megfelelést is figyelembe veszi majd.

Dr. Kocsis Ildikó

ügyvéd

Címkék: , , , , ,

Trackback az Ön honlapjáról.

Dr. Kocsis Ildikó

Dr. Kocsis Ildikó a Budapesti Ügyvédi Kamara által bejegyzett magyar ügyvéd. Szakterülete a polgári jog, peres eljárások, társasági és gazdasági jog, ingatlanjog, munkajog.

Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elérhetősége