Az élet mindig újabb Jogi Tájékoztató Hírlevél témát gurít a lábam elé. Most is így történt. A történet egyik szereplője a postahivatal, a másik én magam voltam. Erzsébet utalványt akartam átvenni a postán, ahova kértem a szállítását. Egyszerű művelet, gyorsan beugrom és már el is intéztem – gondoltam gyanútlanul. Mi történt mégis? A kulcs szereplő az a bizonyos pecsét volt….
Az Erzsébet utalványokat egyre több cég, vállalkozás veszi igénybe, hiszen bizonyos juttatásoknál kedvezőbb adózást biztosít. Az Erzsébet utalványokat forgalmazó cég e-mailben küld tájékoztatást, hogy mikor látogassuk meg a postahivatalt, ahová a szállítást kértük. Azt is leírják, hogy milyen dokumentummal tudjuk átvenni azokat.
Követve a leírást, a szükséges dokumentummal érkeztem meg reggel a postára. Még a nevemet sem tudtam kimondani és máris nekem szegezték a kérdést: „Pecsét van magánál?” Nincs – válaszoltam – de nem is kell az átvételhez. Ezek után azonban már esélyem sem volt, hogy elintézzem, amiért odamentem. Hiába kértem a postai alkalmazott, majd később a főnök által állított „napi parancsot”, mely szerint július 1-től ők már nem adhatnak ki Erzsébet utalványt, ha nincs ott a cég pecsétje. Kérésem ellenére azonban az írást, mely az új „rendet” rögzíti, éppen nem találták, de esküdtek rá, hogy az már pedig úgy van.
Anélkül, hogy hosszan elmesélném, hányszor és hova telefonáltam, miután dolga végezetlenül voltam kénytelen a postáról távozni, elég legyen a végeredmény: az Erzsébet utalványokat forgalmazó cég régebben sem, és most sem kéri a pecsétet az átvételnél. Sőt nem is tudtak arról, amit a postán oly kérlelhetetlenül állítottak nekem, hogy az Erzsébet utalványt forgalmazó cég kéri a pecsétet és a posta erről nem tehet.
De miért is kellene a pecsét?
Már pár éve is írtam arról, hogy tényleg jogi előírás-e a céges pecsétek, bélyegzők használata.
Ahhoz, hogy a választ megértsük, meg kell néznünk, hogy mit is ír elő a jog, szükséges-e egy cég nevében történő aláírásnál a pecsét.
Egy cég nevében történő aláírásnak olyan módon és formában kell megtörténnie, ahogyan az a hiteles aláírási címpéldányban, vagy aláírás-mintában szerepel.
Az aláírási címpéldány, vagy aláírás-minta pontosan tartalmazza, hogy a cég aláírása milyen formában történhet. Ez például így nézhet ki:
Gipsz Jakab a Mindig Nyereséges Kft-t akként jegyzem, hogy a cég kézzel, géppel előírt, előnyomott vagy nyomtatott teljes vagy rövidített cégneve alá vagy fölé nevemet önállóan az alábbi minta szerint írom.
A lényeg tehát az, hogy a fenti példa szerint a cég teljes vagy rövidített neve az aláíráskor fel legyen tüntetve. Lehet ez kézírással, vagy nyomtatva, vagy akár pecsét formájában is.
Vagyis nem a pecsét a kötelező! A lényeg, hogy a cégnév a hivatalos cégjegyzés alapján feltüntetésre kerüljön.
Mindent szentesít egy pecsét?
A válasz egyértelműen nem! Gondoljunk csak bele, hogy hogyan is készíttethetünk pecsétet. Nem kell hozzá hivatalos irat, vagy igazolás. Egyszerűen megadjuk, hogy a pecséten mi szerepeljen és néhány ezer forintért akár már azonnal vihetjük is. Vagyis nem önmagában a pecsét az, ami hivatalossá tesz egy aláírást, vagy egy dokumentumot.
Persze abból nem lesz baj, ha az aláíráskor rendszeresen használunk bélyegzőt, pecsétet is. Egy iraton inkább többször szerepeljen a hivatalos cégnév, mint egyszer sem.
Mi lett a történet vége?
Miután már az Erzsébet utalványt forgalmazó cég is felvette a kapcsolatot a postahivatallal, hogy a túlbuzgó és ügyfeleire nézve hátrányos elképzelést orvosolja, jó néhány órával később kollégám sikeresen át tudta venni az Erzsébet utalványokat. Természetesen minden eshetőségre felkészülve vitte magával azt a bizonyos pecsétet is, ám ekkor már nem kellett. Bár nekem felesleges munkát okoztak, de legalább kitisztult a kép a postán is, így remélhetőleg másnak már nem kell feleslegesen kétszer befáradni az utalványok átvétele miatt. Azt azonban nem ígérhetem, hogy a jövőben soha sehol nem kérnek majd Öntől indokolatlanul pecsétet.
Dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Dr. Kocsis Ildikó