Cikkek ‘kár’ címkével

Mikor felel a munkáltató a munkaviszonnyal összefüggő kárért?

A munkaviszonnyal kapcsolatban többféle módon érheti kár a munkavállalót. Azokat a károkat, amelyek a dolgozót a munkaviszonnyal összefüggésben érik, a munkáltató köteles megtéríteni. Melyek a munkáltatói kártérítési felelősség alapvető szabályai? Mikor mentesülhet a munkáltató a felelősség alól?

Mit tehetünk, ha a szomszéd építkezése miatt csökken ingatlanunk értéke?

Szerző: Dr. Szabó Gergely Dátum: Kategória: Ingatlanjog, Polgári jog

Időről-időre előfordul, hogy egy újonnan felépített épület a lakókörnyezetben lakóknak valamilyen módon zavarást, kellemetlenséget okoz. Ennek leggyakoribb példája, ha az újonnan felépült épület elfogja a kilátást a szomszéd épület elől. Ilyen esetben az építkezők az építkezés szabályos voltára szoktak hivatkozni, azonban ez nem mentesítheti őket minden felelősség alól.

Ki felelős a lakásból kidobott, kiejtett tárgy által okozott kárért?

Az épületkárok sajátos esete, ha valakinek az épületben lévő lakásból vagy más helyiségből kidobott, kiejtett tárgy okoz kárt. Ilyen esetben a károsult számára sok esetben nehézségbe ütközhet a károkozó személyének bizonyítása, vagy akár személyének beazonosítása. Ezért a Polgári Törvénykönyv elsősorban a károsult érdekében külön rendelkezik a tárgyak kidobásával, kiejtésével vagy kiöntésével okozott kárért való felelősségről.

Szükséghelyzet, közérdekű használat – Milyen különleges esetekben vehető igénybe más ingatlana?

Szerző: Dr. Szabó Gergely Dátum: Kategória: Ingatlanjog, Polgári jog

A tulajdonosnak kizárólagos joga van a tulajdonában álló ingatlan vagy más dolog birtoklásához és használatához. Bizonyos esetekben viszont a jogszabály megengedi más személy ingatlanának vagy egyéb dolgának igénybe vételét. Ilyen esetek a szükséghelyzet és közérdekű használat is, amikor meghatározott feltételekkel a más tulajdonában álló dolog igénybe vehető.

Mire szolgál az ügyvezetőnek adott felmentvény?

Szerző: Dr. Szabó Gergely Dátum: Kategória: Polgári jog, Társasági jog

A gazdasági társaság vezető tisztségviselője felelősséggel tartozik a társaság felé az e minőségében a társaságnak okozott károkért. Meghatározott feltételek fennállása esetén pedig a vezető tisztségviselő e jogkörében eljárva harmadik személynek okozott károkért is felelős. A társaság a vezető tisztségviselőnek évente felmentvényt adhat. Milyen hatással van a felelősségre a társaság által adott felmentvény?

Mit kell tudni a munkáltatói fizetési felszólításról?

Ha a munkáltatónak valamilyen pénzkövetelése áll fenn a munkavállalóval szemben, akkor e követelését többféleképpen érvényesítheti. A követelés érvényesítésének egyik módja a munkáltató által a dolgozóval közölt fizetési felszólítás, amely meghatározott feltételek esetén alkalmas arra, hogy a munkáltató követelése végrehajtásra kerüljön. Mit kell tudni a munkáltatói fizetési felszólításról?