Nagy divat lett az internetes hirdetés. Csakúgy, mint az, hogy a potenciális vevőink számára értékes adatbázisokban is megtalálható legyen a cégünk. Azonban egyáltalán nem mindegy kinél és milyen körülmények között állapodunk meg cégünk tevékenységének ismertté tételében. Mire figyeljünk, hogy a végén ne érezzük úgy, hogy olyat kaptunk, amit nem is kértünk?

Nem minden internetes hirdetés fénylik

Egyik cégvezető ismerősömmel beszélgettünk a minap. Eléggé le volt törve egy több száz eurós számla miatt, amit egy olyan szolgáltatásért kapott, amit szerinte a vállalkozása nem is igényelt. Ez nem volt más, mint az, hogy egy nemzetközi internetes keresőben – tudakozóban megjelenjen a vállalkozása.

Az elmondása alapján kiderült, hogy ha ő, de legfőképp a kollégái egy picit odafigyelnek, akkor most nem így érezne. Ugyanis ebben az esetben csak azt követően vette volna igénybe a felkínált szolgáltatást, miután alaposan átgondolták, hogy tényleg szükséges-e. Egy közel 1000 eurós költséget ma már egy cég is jobban meggondol, nem mindegy, hogy mire megy el. A példa azonban sajnos nem egyedi eset.

Éppen ezért most nézzük meg, hogyan spórolhatunk az ilyen költségeken!

Mire figyeljünk az internetes hirdetés esetén?

Általában internetes megjelenésekkel kapcsolatosan az adott cég értékesítője személyesen keresi fel a vállalkozások marketinges szakemberét vagy azt a személyt, aki a vállalkozáson belül a marketinggel, hirdetésekkel foglalkozik.

Egy személyes találkozó keretében tényleg jobban be lehet mutatni a szolgáltatást. De ne csak az értékesítő szavaira figyeljünk!

A szó ugyanis elszáll, míg az írás, az általunk aláírt szerződés, megrendelő lap megmarad, rajta az apróbetűs részekkel is.

A megrendelő lap lehet szerződés is?

A megrendelő lap lehet szerződés is, így célszerű külön odafigyelni arra, hogy mit mond az értékesítő és mit tölt ki.

Arról nem is beszélve, hogy a nemzetközi megjelenésekkel többnyire külföldi cégek foglalkoznak. Így lehet idegen nyelvű szöveg is a papíron, amit ott helyben nem biztos, hogy tudunk értelmezni.

Semmiképp ne töltsünk ki addig semmit, amíg nem döntöttük el, vagy vezetőink nem engedélyezték számunkra, hogy az adott szolgáltatásra, internetes megjelenésre szükségünk van. Nincs az a szolgáltatás, ami ne érne rá még egy napot és az adott céget biztosan másnap is el lehet érni e-mailen, telefonon.

Győződjünk meg a felkínált szolgáltatás és szerződés részleteiről!

Előfordulhat az is, hogy azt a tájékoztatást kapjuk, hogy maga a megrendelő lap kitöltése semmiféle kötelezettséggel nem jár, mert az azon lévő számra hivatkozva pár napon belül faxon vagy e-mailen lemondhatjuk a rendelést. Ebben az esetben szintén egyszerűbb, ha csak akkor írunk alá bármit, ha már véglegesen eldöntöttük, hogy rendelni szeretnénk. Így nem fordulhat elő, hogy később a lemondásról szóló fax vagy e-mail nem érkezik oda időben az illetékeshez és így nekünk kell utóbb bizonyítani, hogy a szolgáltatást időben lemondtuk.

Érvényes-e az aláírt megrendelő lap vagy szerződés, ha nem az arra jogosult írja alá?

A hirdetésekkel, megjelenésekkel a legtöbb vállalkozásnál marketinges kolléga foglalkozik. Azonban a szerződéseket fő szabály szerint csak az arra jogosult írhatja alá, aki a legtöbb esetben az ügyvezető.

De figyelem!

Amennyiben külföldi székhelyű céggel kötünk megállapodást, úgy nem biztos, hogy érvénytelennek tekintik majd a marketinges kolléga által aláírt megállapodásokat, megrendelő lapokat.

Lehetséges, hogy az adott ország szabályai szerint azok létrejött és érvényes megállapodásoknak minősülnek. Ha mégsem, akkor is számunkra idegen környezetben kell jogi eljárásban részt venni, ami igen sokba kerül.

Javasoljuk, hogy a marketinges kollégák ne írjanak alá semmit, amíg nem egyeztettek a vezetővel. Még akkor sem, ha segíteni szeretnének az adott cég értékesítőjének azzal, hogy aláírják a megrendelő lapot csak azért, hogy az értékesítő a felettesei felé igazolni tudja, hogy tényleg ott járt aznap. Talán bután hangzik ezt feltételezni, de bizony van rá példa. A segítő szándék időnként háttérbe szorítja a megfelelő körültekintést és van olyan, aki ezt használja ki.

Nézzük meg, hogy pontosan mi a szolgáltatás!

Attól, hogy valaki azt mondja nekünk valamire, hogy az jó, még nem biztos, hogy valóban így van. Lehet, hogy egy más profilú cégnek kiváló, nekünk viszont nem, mert a mi célközönségünk azon a csatornán nem érdeklődik.

Mielőtt döntenénk cégünk internetes hirdetés útján történő ilyen jellegű megjelenéséről célszerű nekünk magunknak megnézni az adott felületet, esetleg statisztikákat kérni az adott cégtől.

Hiszen csak akkor tudjuk hatékonyan bővíteni ügyfélkörünket, ha számunkra hatékony marketing eszközöket veszünk igénybe. Akkor a végén tényleg úgy érezzük majd, hogy azt a szolgáltatást kaptuk, amit kértünk.


Dr. Kocsis Ildikó

ügyvéd

- - - - - - - - - -

A fent megjelent cikk a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak. Javasoljuk, hogy mindig vegye figyelembe a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak!

Kövessen bennünket itt is: