Minden vállalkozás életében előfordulhat, hogy működése során valamelyik hivatalos szerv részéről ellenőrzést kap. Nem árt előre felkészülni, hiszen így elkerülhetőek a későbbi, pénztárcát bizony nem kímélő meglepetések. De mi történik, ha munkaügyi ellenőr toppan be a cégünkhöz? Egyáltalán ki ellenőrizheti munkaügyeinket és mit tehet az ellenőrzés során? 

Ki ellenőrizheti a munkaügyeinket, munkavállalóinkat?

A munkáltatók munkaügyi ellenőrzését munkaügyi felügyelő folytathatja le.

A munkaügyi felügyelőség a területén lévő valamennyi munkahelyen tarthat ilyen típusú ellenőrzést, függetlenül a munkáltató székhelyétől vagy telephelyétől.

Kell-e előre értesíteni a munkáltatót az ellenőrzésről?

A törvényi előírás szerint előzetes bejelentés nélkül ellenőrizhetők a munkáltatók. Az ellenőrzéshez külön engedélyre sincs szükség.

Mit tehet a munkaügyi ellenőr?

A munkaügyi felügyelő ellenőrzést csak az arra jogosító arcképes igazolványával végezhet, melyet kérés nélkül is be kell mutatnia a munkáltatónak vagy képviselőjének. Érdemes minden esetben az igazolvány meglétét ellenőrizni.

A hatóság az ellenőrizni kívánt tevékenység folytatása idején végezhet ellenőrzést.

Mit jelent ez?

A legtipikusabb, hogy az ellenőrzésre munkaidőben kerülhet sor, ami nyilván egyértelmű, hiszen például egy éppen bezárt üzletben nem sok értelme lenne ellenőrizni.

Vagy mégis? Például egy üzemen kívüli munkahelyet ellenőrizhetnek a dolgozók munkaidején kívül is, ha a vagyonőrök vagy a portások foglalkoztatását szeretnék megvizsgálni. Vagyis nem feltétlenül az általunk meghatározott munkaidőben kell, hogy a felügyelők megérkezzenek.

Lényeges azonban, hogy az ellenőrzés során az ellenőrök nem akadályozhatják a munkáltató működését és rendeltetésszerű tevékenységét.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a munkatársak, vagy akik az ellenőrzés során ott bármilyen módon munkát végeznek, ne lennének megszólíthatóak.

Az ellenőrök az ellenőrzés során odamehetnek a munkavállalókhoz és érdeklődhetnek például beosztásuk, munkakörük, feletteseik, teendőik felől. Ekkor a munkavállalót nem köti a titoktartási kötelezettség.

Mindezt annak érdekében tehetik meg, hogy az ellenőrzés során megvizsgált munkaügyi dokumentumokat és a valós tevékenységet össze tudják hasonlítani. Az ellenőrzés során nem kizárt, hogy arról hang vagy képfelvétel is készüljön.

Melyek a leggyakrabban ellenőrzött dokumentumok?

A hatóság minden foglalkoztatással kapcsolatos okiratba betekinthet, azokról másolatot készíthet.

Ilyen dokumentumok többek közt a munkaviszony létrejöttével, illetve megszűnésével kapcsolatos iratok, munkaidővel, munkabérrel, vagy akár a munkaerő kölcsönzéssel kapcsolatos papírok.

Milyen dokumentumot készít a munkaügyi ellenőr az ellenőrzés során?

Az ellenőrzésről a hatóság jegyzőkönyvet készít, mely többek között tartalmazza az ellenőrzés során tett megállapításokat, a munkáltató és a munkavállalók által tett nyilatkozatokat, dokumentumok listáját stb.

Amennyiben a munkáltató ellen az ellenőrzés eredményeképpen eljárás indul, a felvett jegyzőkönyv fontos bizonyítékul szolgál. Ezért érdemes résen lenni, hogy mi kerül rögzítésre.


Dr. Kocsis Ildikó

ügyvéd

- - - - - - - - - -

A fent megjelent cikk a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak. Javasoljuk, hogy mindig vegye figyelembe a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak!

Kövessen bennünket itt is: