Talán volt már Ön is olyan helyzetben, amikor értetlenül rákérdezett, hogy a másik fél által hivatkozott feltétel hol szerepelt a szerződésben. Erre pedig azt a választ kapta, hogy az apró betűs részben. De mégis mennyire lehet apró betűs az „apró betűs” rész? Jogszerű a szerződések apró betűmérete?

Miért fontos, hogy olvasható legyen a szerződés?

Szinte minden, főként valamilyen szolgáltatóval kötött szerződésben találunk olyan részt, melyet majdhogynem csak nagyítóval lehet elolvasni. Így általában az emberek nagy része a szerződés ezen szakaszait el sem olvassa. Sőt, a legtöbb esetben nem is emlékszik rá. Pedig ezek a részek fontos feltételeket tartalmazhatnak a szerződésben rögzített tevékenységgel, termékekkel kapcsolatban.

Az írásban megkötött szerződések a legalkalmasabbak arra, hogy jogaink védve legyenek.

Éppen ezért egy szerződésben mindkét fél jogait és kötelezettségeit rögzíteni kell. Az is fontos, hogy mindkét fél megismerje a szerződés tartalmát. Hiszen mi történik akkor, ha a másik fél nem tartja magát a megállapodásunkhoz?

Persze sokszor előfordul, hogy egy szolgáltatás igénybevételénél a szolgáltató már kész általános szerződési feltételeit tartalmazó szerződését kell elfogadnunk. Gondoljunk csak egy közmű szolgáltatóra, vagy akár egy banki szerződésre. Ezekben az esetekben is tisztában kell lennünk a szerződésben foglaltakkal.

De mi történik akkor, ha a szerződés olyan apró betűvel íródik, melyet nem tudunk elolvasni?

Van jogszabály a szerződések apró betűmérete kapcsán?

Nemrégiben egy panaszos az adatvédelmi biztoshoz fordult a szerződések apró betűmérete miatt. Ennek oka, hogy egy olyan tájékoztatót kapott, amely nagyon apró betűvel íródott. Így nagyon nehezen tudta elolvasni.

Az adatvédelmi biztos ezért felvetette, hogy a közszolgáltatók által használt dokumentumok minimális betűméretét jogszabályban rögzítsék.

Mit ír elő a jogszabály a szerződések apró betűmérete esetén a szolgáltató számára?

A szolgáltatók által használt dokumentumokra a jogszabály előírja, hogy közérthetőnek kell lenniük. Nem tartalmazhatnak ellentmondást és a dokumentumnak a fogyasztó részéről áttekinthetőnek kell lennie.

Gyakran előfordul, hogy egy dokumentum a fenti előírásokat tartalmazza ugyan, viszont olyan apró betűvel íródott, hogy az csak nehezen vagy egyáltalán nem olvasható. Éppen ezért javasolta az adatédelmi biztos, hogy a betűméret is kerüljön bele a jogszabályba.

A cikk írásának időpontjában nincs olyan jogszabályi előírás, mely a minimális betűméretet határozná meg.

Lehetséges, hogy a jövőben jogszabályban is rögzítik majd a minimális betűméretet. Addig is minden esetben igyekezzünk megismerni az általunk aláírandó dokumentumok tartalmát. Ha pedig mégsem megy, kérjünk segítséget attól a féltől, akivel szerződni kívánunk.


Dr. Kocsis Ildikó

ügyvéd

- - - - - - - - - -

A fent megjelent cikk a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak. Javasoljuk, hogy mindig vegye figyelembe a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak!

Kövessen bennünket itt is: