Nemrégiben hallottam a hírekben a most már szokássá vált Critical Mass – magyarul kritikus tömeg – nevű kerékpáros megmozdulásról, mellyel a kerékpáros közlekedést népszerűsítik. Most, hogy az idő is jobb lett, egyre többen közlekednek a városokban is kerékpárral. Miután azonban a városban közlekedve óhatatlanul is megfigyelem a kerékpáros közlekedési szokásokat, felmerült bennem, hogy pontosan milyen szabályok vonatkoznak a kerékpárral közlekedőkre? Cinikusan megkérdezhetnénk azt is, hogy rendben van-e, ha a piros lámpán átsuhanó kerékpáros hirtelen jelenik meg az autós orra előtt, vagy a piros lámpánál látható már-már cirkuszi mutatványnak is beillő két keréken történő helyben egyensúlyozás nem veszélyezteti-e a közlekedést? Szeretném leszögezni, hogy nem a kerékpáros közlekedés ellen vagyok, a biztonságos közlekedés azonban mindannyiunk érdeke kell, hogy legyen.
Hol lehet egyáltalán kerékpárral közlekedni?
Kerékpárral közlekedni az arra kiépített kerékpárúton vagy kerékpársávon lehet. Van ahol megengedett a buszsávban is biciklivel menni, ezt ebben az esetben tábla jelzi. Ahol nincs erre utaló jelzés, ott az út jobb széléhez húzódva kell közlekedni. Ebből kiindulva annyi biztos, hogy versenykerékpárral éppen edző társaim nagyobb biztonságban lennének és az autó sofőrje sem kapna szívinfarktust, ha mielőtt behúzódnak a jobb szélről a sáv közepére időben hátranéznének és meggyőződnének arról, hogy biztonságosan megtehető-e a művelet.
Vonatkoznak-e a KRESZ szabályai a biciklisekre?
Nézőpont kérdése, hogy éppen mit figyelünk közlekedés közben. Mindenesetre, mint gyakorlott autóvezető, azt figyeltem meg magamon, hogy amióta autót vezetek, azóta ha gyalog, vagy ha kerékpárral közlekedem, akkor is jobban figyelem a forgalmi helyzeteket. Például, ha gyalogosként szeretnék átmenni a zebrán, ahol a jobb oldalról egyidőben autó is kikanyarodhat, akkor figyelnem kell erre, mint ahogyan a gépjármű vezetőjének is rám, gyalogosra. De ebben az esetben a kanyarodó biciklisnek is tisztában kell lennie az adott helyzettel, hogy ő is számítson az előtte áthaladó gyalogosokra.
Vagyis a kerékpárral közlekedőkre a KRESZ ugyanúgy vonatkozik, mint a gépkocsival közlekedőkre.
Hogyan nem közlekedhetünk kerékpárral?
Az ide vonatkozó törvény alapján nem szabad a kétkerekűkkel egymás mellett tekerni az utakon, hanem csak egymás után egy sorban. Valamint lakott területen kívüli útról és a kerékpárútról balra kanyarodni nem lehet. Ebben az esetben csak úgy lehet áthaladni az úttesten, ha leszállunk a bicikliről és áttoljuk az út másik oldalára.
Hogyan legyünk észrevehetőek?
Amennyiben a kerékpáros közlekedést választjuk, mindenképpen lennie kell megfelelő világításnak a biciklin, hogy sötétben is jól láthatóak legyünk. Ha sötétedés után közlekedünk célszerű és kötelező is fényvisszaverő mellényt viselnünk.
Ezen túl az egyirányú utcában a forgalommal szemben is lehet kerekezni?
Valóban van arra lehetőség, hogy kerékpárral az ellenkező irányba is behajtsunk egy egyirányú utcába. De ilyen esetben nem árt óvatosnak lennünk. Az autóval közlekedőket erre a lehetőségre tábla figyelmezteti, és kerékpárral is csak akkor hajthatunk be, ha ezt számunkra is tábla engedélyezi.
A legtöbb balesetet azonban úgy előzhetjük meg, hogy autósként, kerékpárosként, motorosként és gyalogosként is igyekszünk a KRESZ szabályainak betartására.
Dr. Kocsis Ildikó