Megtagadhatja a munkavállaló az utasítás teljesítését?

A munkáltató egyik legfontosabb jogosultsága a munkaviszonyban, hogy a munkavállalónak utasítást adhat a munkavégzés körében. Az utasításokat a dolgozó főszabály szerint köteles követni és betartani. Egyes esetekben előfordulhat azonban, hogy a munkavállaló megtagadhatja, vagy akár köteles megtagadni az utasítást. Milyen következményekkel jár, ha a munkavállaló nem tesz eleget az utasításnak? Megtagadhatja a munkavállaló az utasítás teljesítését?

A munkáltató utasítási joga

A munkáltató széleskörű utasítási joggal rendelkezik a munkaviszonyban. Joga van meghatározni többek között a munkavállaló által elvégzendő munka módját és eszközeit, adott esetben a munkavégzés helyszínét, idejét, időtartamát.

Az utasítások lehetnek általános jellegűek, minden dolgozóra érvényesek. Az utasítások lehetnek specifikusak is, így például kifejezetten egyes munkavállalókra vagy munkafolyamatokra vonatkozóan részletekbe menő instrukciók.

A munkáltató az utasítását akár szóban, akár valamely írásbeli formában kiadhatja.

A munkavállaló bármikor kérheti az utasítás írásba foglalását. Ebben az esetben csak akkor kötelessége az utasítás teljesítése, ha a munkáltató azt írásba foglalja.

Követni vagy megtagadni az utasítást?

A munkáltató jogszerű utasítását a munkavállaló köteles betartani és a munkáját az utasításnak megfelelően végezni.

Előfordulhat azonban, hogy az utasítás jogszerűtlen volta miatt a dolgozó megtagadhatja vagy köteles megtagadni az utasítást.

• A munkavállaló jogosult megtagadni az utasítást, ha a munkáltató olyan utasítást ad, amely munkaviszonyra vonatkozó szabályba ütközik. Ilyen szabály például a munkaviszonyra vonatkozó jogszabály vagy a kollektív szerződés.
  • Megtagadhatja a munkavállaló az utasítás teljesítését abban az esetben is, ha az utasításnak megfelelő munkavégzés az ő életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné. Utóbbira példa lehet, ha a munkáltató hiányos vagy hibás munkavédelmi eszközöket biztosít.

A fenti esetekben a munkavállaló döntheti el, hogy teljesíti-e az utasítást vagy nem. Hátrány egyik esetben sem érheti az erre vonatkozó döntése miatt.

• A munkavállaló köteles megtagadni az utasítást teljesítését, ha annak teljesítése más vagy mások egészségét vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné. Ebben az esetben a dolgozó nem mérlegelhet, hanem köteles megtagadni az utasítás teljesítését.

Mi a következménye az utasítás megtagadásának?

A jogszerű munkáltatói utasítás megtagadása hátrányos következményekkel járhat a munkavállalóra nézve. Így például figyelmeztetést, megrovást, fegyelmi eljárást vagy más hátrányt hozhat magával. Többszöri vagy súlyosabb esetben az utasítás megtagadása ahhoz is vezethet, hogy a munkáltató felmondással megszünteti a dolgozó munkaviszonyát. Szélsőséges esetben, ha a dolgozó a munkáltató lényeges utasítását szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi, a munkáltató azonnali hatállyal is megszüntetheti a munkaviszonyt.

Előfordulhat, hogy a jogszerű utasítás megtagadása miatt a munkáltatónak kára keletkezik. Ilyen esetben a munkavállalónak számítania kell arra is, hogy a munkáltató a kár megtérítését is fogja követelni tőle.

Amennyiben az utasítást a dolgozó jogszerűen megtagadhatja vagy köteles megtagadni, akkor emiatt őt a munkaviszonyban semmilyen hátrány nem érheti, és kártérítésre sem kötelezhető az utasítás megtagadása miatt. Abban az esetben, ha a munkáltató ennek ellenére hátrányos következményeket alkalmaz, a munkavállaló ezen intézkedésekkel szemben bírósági jogorvoslattal élhet.

Dr. Szabó Gergely

ügyvéd

– – – – – – – –

A fenti rövid tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak.

Kövessen bennünket itt is: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest

Címkék: , , , ,

Trackback az Ön honlapjáról.

Dr. Szabó Gergely

Dr. Szabó Gergely a Budapesti Ügyvédi Kamara által bejegyzett magyar ügyvéd. Szakterülete a polgári jog, peres eljárások, társasági és gazdasági jog, ingatlanjog, munkajog.