Miért fontos a lakcímváltozás hivatalos bejelentése?

Szerző: Dr. Szabó Gergely Dátum: Kategória: Egyéb jogterület, Ingatlanjog

Amikor valaki másik lakóhelyre költözik, természetes módon felmerül, hogy erről a változásról kiket és milyen módon kell értesítenie. A lakcímváltozásról rendszerint nem mulasztjuk el értesíteni azokat, akikkel rendszeres kapcsolatban vagyunk, például a telefonszolgáltatónkat vagy a bankunkat. Kötelesek vagyunk a lakcímváltozásról a hivatalos lakcímnyilvántartást is értesíteni? Miért fontos a lakcímváltozás bejelentése?

Lakóhely, tartózkodási hely, értesítési cím: melyik mit jelent?

A hatósági lakcímnyilvántartás kétféle lakcímet ismer:

  • A lakcím egyik típusa a lakóhely, amit a köznyelvben „állandó lakcím” néven szoktunk emlegetni. A lakcím annak a lakásnak a címe, amelyben az érintett személy él, amelyet életvitelszerűen otthonául használ. Lakás lehet egy épület vagy épületrész, amely állhat akár egy vagy több helyiségből. Nem feltétel, hogy a lakóhely kifejezetten ház vagy lakás besorolású legyen. Így lakóhelyként szolgálhat például egy raktárépület is.
  • A lakcím másik típusa a tartózkodási hely, amelyet közkeletű kifejezéssel „ideiglenes lakcím”-ként ismerünk. A tartózkodási hely olyan cím, ahol valaki 3 hónapnál hosszabb ideig tartózkodik, anélkül, hogy lakóhelyét véglegesen el akarná hagyni. Tehát tartózkodási helyünk csak akkor lehet, ha van mellette állandó lakóhelyünk is.

A jogszabály a lakcímen kívül ismeri még az értesítési címet is. Az értesítési cím nem más, mint olyan, a lakcímen kívüli cím, amelyet valaki kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségként jelentett be. Értesítési cím nemcsak egy lakás címe lehet, hanem például postafiók cím is. Az értesítési cím a hivatalos nyilvántartásban szerepel, de nem jelenik meg a lakcímkártyán.

Lakcím bejelentési kötelezettség

A lakcímnyilvántartás szabályait tartalmazó törvény szerint a lakcímet, illetve ennek megváltozását a kiköltözéstől vagy beköltözéstől számított 3 munkanapon belül kötelező bejelenteni. A bejelentés tehát nem csupán egy lehetőség, hanem kötelezettség is.

A bejelentés elmulasztásához a jogszabály közvetlenül nem fűz sem bírságot, sem más hátrányos következményt. Korábban a lakcímbejelentés elmulasztása szabálysértésnek minősült, de jelenleg már nem számít annak. Azonban érdemes szem előtt tartani, hogy valótlan vagy félrevezető lakcím bejelentés közokirat hamisítást valósíthat meg.

Minden esetben kell a bérbeadó külön hozzájárulása a lakcímváltozás bejelentéséhez?

Gyakori tévhit a lakcím bejelentéssel kapcsolatban, hogy a bérlő kizárólag akkor tud bejelentkezni a bérlemény címére, ha a bérbeadó a lakcímbejelentő lapot aláírja, vagy külön aláírással engedélyezi a bejelentkezést.

Azonban önmagában a bérleti szerződés is elég a lakcím bejelentéshez, amennyiben a szerződést két tanú által aláírt okiratba, ügyvéd által ellenjegyzett okiratba, vagy közjegyzői okiratba foglalták.

Miért fontos a lakcímváltozás bejelentése?

A lakcímváltozás bejelentése nem csupán azért fontos, mert jogszabály kötelezővé teszi.

Lakcímünk megváltozásának bejelentése fontos lehet például különböző szociális és egyéb támogatások igénybevétele, vagy a gyermekünk iskoláztatása szempontjából is.

A lakcímünk megfelelő bejelentése azért is fontos, mert ez az a cím, ahol a hivatalos szervek, hatóságok kapcsolatot tudnak tartani velünk. Ha a lakcímváltozást a hivatalos nyilvántartásba nem jelentjük be, és a hatóságok máshonnan sem szereznek tudomást az új címünkről, akkor a korábbi, már nem élő címünkre küldött hivatalos levelek is kézbesítettnek minősülhetnek.

Ha a korábbi címről a posta „nem kereste” jelzéssel küldi vissza a hivatalos levelet a feladónak, akkor azt úgy kell tekinteni, mintha átvettük volna. Ilyen esetben, ha a lakcímváltozásunkat nem jelentettük be időben, akkor utólag sem fogjuk tudni igazolni, hogy a levelet a hivatalos szervek rossz címre küldték. Tehát nem tudunk arra hivatkozni, hogy a hivatalos levélben foglaltakról önhibánkon kívül nem szereztünk tudomást, és ezért nem tudtunk például élni fellebbezési jogunkkal a levélben foglalt határidőben.

Fontos, hogy a címváltozásnak a hatósági nyilvántartásba való bejelentése mellett a változást külön is jelentsük be azoknak a szolgáltatóknak, akikkel szerződésben állunk (például közműszolgáltatók, távközlési szolgáltatók, stb.). Ennek oka, hogy a hatósági lakcímnyilvántartásban bekövetkező változásokról e szolgáltatók nem kapnak automatikusan tájékoztatást.

Dr. Szabó Gergely

ügyvéd

– – – – – – – –

A fenti rövid tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak.

Kövessen bennünket itt is: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest

 

Címkék: , , , , , , , , ,

Trackback az Ön honlapjáról.

Dr. Szabó Gergely

Dr. Szabó Gergely a Budapesti Ügyvédi Kamara által bejegyzett magyar ügyvéd. Szakterülete a polgári jog, peres eljárások, társasági és gazdasági jog, ingatlanjog, munkajog.

Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elérhetősége

  • Címünk: 1094 Budapest, Ferenc körút 39. IV/1.
  • Telefon/Fax: 06-1-266-66-21
  • Mobil: 06-30-692-93-92
  • E-mail: info(kukac)kocsis-iroda.hu
  • Ezt a honlapot a Budapesti Ügyvédi Kamarában bejegyzett Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda tartja fenn az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak.