Hallott már Ön arról, hogy FMH vagy ÁSZF? Persze még sorolhatnám tovább a jogban ismert mozaikszavakat, de most nem ezek összegyűjtése a cél. Az FMH a fizetési meghagyást, míg az ÁSZF az általános szerződési feltételeket takarja. A mai téma, amivel szeretném megismertetni Önt, az ÁSZF. Mi is tulajdonképpen az ÁSZF? Fontos ezt ismernünk, vagy csak egy újabb jogi szöveg, amit nem értünk?
ÁSZF van mindenhol
Ma már egyre többször találkozunk azzal a bizonyos ÁSZF-vel. Hol?
Elég, ha csak a bankszámla szerződésünkre gondolunk, vagy a vásárlásaink során adott tájékoztatókra, telefon előfizetésre, utazási feltételekre és még hosszan sorolhatnánk.
Mi az az ÁSZF?
Az ÁSZF, vagyis az általános szerződési feltételek olyan szerződéses rendelkezések, feltételek, melyeket egyoldalúan határoz meg az, aki kibocsátja az általános szerződési feltételeit.
Vagyis a gyakorlatban ezt az eladó, szolgáltató, szállító állítja össze.
Egy szerződés viszont a felek kölcsönös akarata alapján, megegyezéssel kellene, hogy létrejöjjön. Hogyan lehetséges mégis, hogy létezhet ÁSZF, amit csak az egyik fél határoz meg?
A válasz a tömeges, sok ember részére történő szolgáltatásokban rejlik. Ekkor ugyanis nem lehetséges, hogy minden egyes személlyel külön-külön tárgyalják meg a szerződési feltételeket. Gondoljunk csak bele, hogy hogyan is nézne ez ki, amikor bankszámlát nyitunk, vagy az új lakáshoz megkötjük a gázszolgáltatóval a szerződést, esetleg a villamoson szeretnénk utazni?
Ezért van meg a törvényi lehetősége annak, hogy valaki ÁSZF alapján kössön szerződést. Ne ijedjünk meg azonban, hiszen ilyen esetekben a törvény fogyasztóként fokozottan véd bennünket.
Hogyan kapunk védelmet?
Speciális fogyasztóvédelmi szabályoknak kell megfelelnie az általános szerződési feltételeknek. Ha mégis megsértik ezeket a szabályokat, akkor a fogyasztó jogosult arra, hogy bírósághoz forduljon.
Az ÁSZF-ben foglaltak csak akkor válnak valóban a szerződés részévé, ha azokat fogyasztóként meg is tudjuk ismerni.
Vagyis követelmény, hogy ezeket a fogyasztók számára elérhető helyen kell közzétenni. Például kifüggeszteni az üzletben, elhelyezni a cég honlapján, vagy akár külön tájékoztatóként átadni. A lényeg, hogy ahhoz bárki könnyedén hozzáférhessen, azt megismerhesse.
Fontos, hogy a szerződéskötés előtt megismerhessük ezeket a feltételeket és azokat el is fogadjuk.
Ez az elfogadás lehet kifejezett, vagyis például ilyen tartalmú nyilatkozatot írunk alá, de történhet ráutaló magatartással is. Ezt tesszük például akkor, amikor megvesszük a villamosjegyünket és azzal felszállunk a járműre.
Szintén a fogyasztókat védi az a rendelkezés, mely kimondja, hogy ha a feltétel vagy megállapodás értelmezése nem egyértelmű, akkor azt a fogyasztó számára kedvezőbb értelmezés szerint kell alkalmazni.
Védenek bennünket egyéb szervek és szabályok is. Így például egy egyoldalúan, a fogyasztóra nézve hátrányos feltételeket tartalmazó ÁSZF megtámadható és a tisztességtelen kikötés érvénytelenítése kérhető. Ekkor nem csak, hogy eltiltják az alkalmazót a tisztességtelen kikötés alkalmazásától, de erre vonatkozóan még egy közlemény közzétételére is kötelezni fogják.
Ne feledjük azonban, hogy az apró betűkkel és sűrűn teleírt oldalakat is érdemes elolvasnunk. Saját érdekeinket leggyorsabban saját magunk tudjuk megvédeni úgy, hogy nem kötünk olyan szerződést, ami számunkra hátrányos.
Dr. Kocsis Ildikó