Következő esettörténetem alapja személyes tapasztalat. Az események középpontjában a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, rövidebb nevén KGFB áll. Az egyik oldalon a biztosító, a másik oldalon az autós. A nagy kérdés pedig a bónusz besorolás.

Hogyan tartják nyilván a bónusz besorolást

2011. közepétől új, központi rendszerben szerepelnek a bónusz-malusz besorolásra vonatkozó adatok. A központi nyilvántartó rendszert KKNYR névre keresztelték. Ez elsőre nem túl barátságosan hangzik, de ha tudjuk mi áll a rövidítés mögött, máris érthetőbbé válik számunkra.

A rendszer becsületes neve: Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer.

A KKNYR-t a MABISZ, vagyis a Magyar Biztosítók Szövetsége vezeti. Oda minden biztosító köteles megküldeni az adatokat.

Elveszhet-e a bónusz besorolás?

Sem a jogszabály, sem a MABISZ sajtónyilatkozata alapján nem kerülhet sor arra, hogy valakinek a jogszerűen járó bónusz besorolása elveszik.

Nem arról van tehát szó, hogy a törvény alapján kerül valaki alacsonyabb besorolásba. A MABISZ még 2012. februárban adta közre, hogy az új rendszerre történő átállás miatt előfordulhat majd olyan eset, hogy egyes ügyfeleknél a KKNYR még nem tartalmazza a helyes bónusz besorolást. Így az új biztosító kénytelen az A0 besorolást alkalmazni. Biztosított azonban arról, hogy az ügyfelek ilyen okok miatt nem veszíthetik el bónusz fokozatukat!

Maga a jogszabály is kimondja, hogy az autósok a kármentes időszakhoz igazodó díjkedvezményre – bónusz fokozatra – jogosultak.

Hova fordulhatunk, ha a biztosító nem ismeri el a bónuszt?

Történetünk lényege is a bűvös KKNYR.

A biztosítók az új jogszabályi előírás szerint már csak a KKNYR-ből fogadhatnak el adatot.

Közvetlenül az autós által megküldött, bár biztosító által hivatalosan kiadott bónusz igazolás önmagában nem elég.

Esetünkben a korábbi biztosító az előírt határidőben megküldte igazolását a bónusz besorolásról. Az új biztosító ennek ellenére azt nem tudta elfogadni. Illetve a történet úgy helyes, ha azt írom, hogy egyszer elfogadta, majd utána nem. Ezután némi reklamáció és ismét elfogadta, majd megint nem és ez még többször ismétlődött. Mindez végül odáig vezetett, hogy az autós egyszer csak egy szerződés megszűnési értesítőt kapott kézhez, mondván díjtartozását nem rendezte. A díjtartozás persze nem volt valós, hiszen a jó bónusz besorolással a teljes éves díj ki volt már fizetve. A biztosító azonban a helytelen A0 fokozat alapján vélte úgy, hogy tartozás áll fenn, mert A0 mellett bizony a biztosítási díj is magasabb.

Történetünk szereplője ekkor elégelte meg a dolgot, és úgy döntött, maga jár utána igazának. A történet hőse több órányi telefonálgatás után jutott el a KKNYR-hez, ahol megtudta, hogy ott bizony helyes bónusz besorolás szerepel.

Ekkor ismét a biztosító telefonos ügyfélszolgálata következett, ahol már adatokkal felvértezve sikerült kideríteni, hogy a probléma oka a biztosító hibája volt. A biztosító ugyanis az autóshoz tartozó egyik adatot helytelenül rögzítette saját rendszerében, így nem sikerült az adatokat a Központi Kártörténeti Nyilvántartóból lekérnie. Sőt mi több, az is kiderült, hogy ez az eset nem az első volt a biztosítónál, más autósok is jártak már így. Az persze kérdésként jogosan felmerülhet, hogy többszöri próbálkozás, és az ügyfél többszöri határozott állítása után, mely szerint bónusz besorolásra jogosult, miért nem néztek utána, hogy mi is lehet a hiba oka? Főként úgy, hogy az eset nem volt egyedi a gyakorlatukban.

Hova fordulhatunk, ha a biztosító nem ismeri el a bónusz fokozatot?

  • Célszerű első körben a KKNYR-ben lévő adat helyességét ellenőrizni.

Ebben a MABISZ tud a segítségünkre lenni, ahol a saját adatainkat minden további nélkül megismerhetjük. Amennyiben a KKNYR adatai helyesek, a hiba a biztosítónál keresendő. Ha esetleg a KKNYR adatai sem helyesek, akkor bizony a korábbi biztosítóval kell felvenni a kapcsolatot, mert a lejelentés során történhetett a hiba.

  • Amennyiben semmiképpen sem boldogulunk, tájékoztatásért fordulhatunk a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez, vagy a MABISZ ügyfélszolgálatához.

Autósunk azonban egy törvényszerűséget a gyakorlatban is megfigyelhetett, bár némi módosítással: Magad uram, ha biztosítód nem. Bónusz tehát volt és maradt is, csakúgy, mint a megkötött kötelező gépjármű felelősségbiztosítás.


Dr. Kocsis Ildikó

ügyvéd

- - - - - - - - - -

A fent megjelent cikk a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak. Javasoljuk, hogy mindig vegye figyelembe a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak!

Kövessen bennünket itt is: