Sokan augusztusban mennek szabadságra és ki ne szeretné a vakációját napfényes és meleg időben eltölteni. Az időjárás azonban könnyen „megviccelhet” bennünket és nincs is annál bosszantóbb, mint mikor a várva várt nyaralás alatt végig zuhog az eső. De a jó időre nincs garancia. Vagy mégis?
Pár napja megakadt a szemem egy napilapban található cikken, melyben egy biztosító ajánlata szerepelt. A jól megszokott nyári utasbiztosításokon felül ennél a biztosítónál a jó időre is lehet biztosítást kötni. Biztosítás ide, vagy oda, a jó időt még így sem vehetjük készpénznek, de akkor mit nyújthat az időjárás biztosítás?
Ez most vicc, ugye?
Először én is azt hittem, hogy talán tréfálnak, hiszen sok esetben még azt is elég nehéz megállapítani, hogy másnap milyen idő lesz, nemhogy egy-két hét múlva. Ez azonban nem tréfa, ugyanis egyes biztosítóknál valóban köthetünk időjárás biztosítást. Természetesen a feltételek elég szigorúak, nem köthetjük akár milyen időtartamra és nem mi választjuk meg, hogy nekünk a napos, vagy akár éppen a hűvösebb, esősebb idő a kedvünkre való. A biztosító weboldalán megtalálhatjuk az időszakra előre jelzett hőmérsékleti és csapadékmennyiségi adatokat, valamint azt is, hogy mikor és hogyan köthetjük meg a biztosítást. Ha egy hét alatt három, két hét esetén öt nap is rosszabb az idő, mint az előrejelzés, akkor a biztosító fizethet a részünkre.
Mi történik, ha a biztosító nem akar fizetni?
Ilyen és más típusú eseteknél is előfordulhat, hogy a biztosító nem akar nekünk fizetni, vagy olyan magatartást tanúsít, mely nem elfogadható. De lehet olyan eset is, amikor a szolgáltatásával, tevékenységével nem vagyunk elégedettek.
Mit tehetünk ilyenkor?
Ezekben az esetekben panasszal élhetünk a biztosító felé. Panaszt több féle módon tehetünk. Ha személyesen szeretnénk panaszt tenni, akkor ezt megtehetjük a biztosító bármely olyan irodájában, ahol ügyfélfogadás zajlik. Panaszunkat a biztosító köteles azonnal megvizsgálni és orvosolni. Ha erre a helyszínen nincs lehetőség, akkor jegyzőkönyvben kell rögzíteni a történteket és erre 30 napon belül kötelesek válaszolni.
Ha telefonon szeretnénk panaszt tenni, akkor a biztosítók kötelesek hívásunkat ésszerű várakozási időn belül fogadni és az ügyintézést biztosítani. Ebben az esetben a beszélgetésünkről hangfelvételt rögzíthetnek, de ezt előre közölniük kell. Kérésünkre a hangfelvételről külön térítési díj nélkül kell, hogy hiteles jegyzőkönyvet adjanak.
Panaszunk kivizsgálásáért a biztosító nem kérhet díjazást.
Mi történik, ha panaszunkat mégsem orvosolják?
Ebben az esetben fordulhatunk a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez és fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezhetünk, vagy természetesen bíróság előtt is érvényesíthetjük jogainkat. Szintén a jogviták eldöntése a feladata a Pénzügyi Békéltető Testületnek is.
Dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Dr. Kocsis Ildikó