A nyár a pihenés és sokaknak az utazás időszaka is. Ki egyedül vág neki a nagyvilágnak, ki a szakemberekre bízza magát és utazási irodához fordul. Ma már olyan sok utat kínálnak, hogy mindenki megtalálhatja a kedvéhez és pénztárcájához valót. Egyben azonban minden ajánlat közös – a nyaralni vágyó és az utazási iroda utazási szerződést köt egymással. Mit tehetünk, ha valami mégsem úgy sikerült a nyaralás alatt, ahogy azt az út előtt a színes prospektusok oldalain ígérték? Írásban kell utazási szerződést kötni? Mire figyeljünk?
Mit kell tartalmazni a szerződésnek?
Jó, ha tudjuk, hogy az utazási szerződésekkel kapcsolatos részletes szabályokat jogszabály rögzíti. Ez többek közt előírja, hogy az utazási szerződést mindig írásban kell megkötni és módosítani is így lehet.
A szerződésnek tartalmaznia kell:
- az utazásszervező nevét, székhelyét, telefonszámát, nyilvántartásba vételi számát,
- az utas nevét és lakcímét. Amennyiben e-mailen, interneten foglaltuk le az utat, akkor a szerződésnek az e-mail címünket is tartalmaznia kell.
- a szolgáltatást, amit megrendeltünk,
- az út idejét és helyét,
- azt, hogy ki nyújtja majd a szolgáltatást, hiszen ez fontos adat számunkra,
- ha az utazást is tartalmazza a szolgáltatás, akkor annak módját és a célállomást,
- a díjat forintban meghatározva, illetve hogy hogyan kell megfizetni és hogyan módosítható,
- minden egyéb külön felszámításra kerülő díjat, mint például üdülőhelyi díj, repülőtéri illeték,
- annak a biztosítónak vagy pénzintézetnek a nevét, amellyel az utazásszervező az előírt vagyoni biztosítékra vonatkozóan szerződést kötött,
- az arra való figyelemfelhívást, hogy a kifogásokat kötelesek vagyunk haladéktalanul közölni az utaskísérővel vagy a helyszíni szolgáltatóval.
Természetesen az is megfelelő, ha a szerződésben arra utalnak, hogy a kiadott tájékoztató tartalmazza a fenti információk egy részét.
Mikor emelhető a nyaralás díja?
Ez a kérdés az utóbbi idők árfolyamváltozására tekintettel semmiképpen sem elhanyagolható!
Jó, ha tudjuk, hogy a megkötött szerződésben szereplő díj csak kivételes esetben emelhető, és csak akkor, ha a díjemelés lehetősége a szerződésben szerepel.
További feltétel, hogy az emelés lehetősége csak akkor állhat fenn, ha a közlekedési költségek, vagy a szolgáltatásokhoz kapcsolódó adó, illeték, illetve a deviza forintárfolyama időközben emelkedett.
Mennyit kell előre fizetnünk és mindezt mikor?
Előlegként a teljes díj 40 százaléka kérhető el. Ettől akkor lehet eltérni, ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés ennél szigorúbb kötelezettséget ír elő az utazási iroda részére.
A teljes díj legkorábban az utazás megkezdése előtt 30 nappal igényelhető az utastól kivéve, ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés miatt korábbi idő indokolt.
Mit tegyünk, ha a nyaralás nem álomszerű?
Tapasztalatból is tudom, hogy problémák bizony előfordulhatnak a nyaralás alatt. Elég, ha csak egy törött buszülésre vagy a meleg víz hiányára gondolunk.
Ha valamilyen probléma merül fel, akkor a kifogásunkat már ott a helyszínen közölni kell az utaskísérővel, vagy a helyszíni szolgáltatóval.
Ne várjunk tehát addig, míg haza nem érünk. A kifogásról az utaskísérőnek jegyzőkönyvet kell felvenni, amiből nekünk is kapnunk kell. Ha a panasz jogos, a díj csökkentését és akár az eltérő teljesítés által okozott kárunk megtérítését is követelhetjük.
Dr. Kocsis Ildikó