Ma már egyre elterjedtebb az interneten keresztüli, webáruházban való vásárlás. Bár a vásárlási szokásainkat még gyökeresen nem változtatta meg, azért egyre többen veszik igénybe az internetes áruházak szolgáltatásait. De mégis mire figyeljünk a webáruházakkal kapcsolatban?
Nemrégiben én is megpróbálkoztam a vásárlás eme formájával. Ruhaneműt rendeltem magamnak bízva abban, hogy megfelelő lesz. De azon sem aggódtam, ha nem így lenne, hiszen a webáruház szerződési feltételei között az szerepelt, hogy bármelyik üzletükbe vissza lehet vinni a megrendelt terméket, ha az mégsem az elképzelésemnek megfelelő.
Sajnos ez utóbbit kellett tennem, így időt szakítottam a rendelt termék visszavitelére. A boltban azonban kiderült, hogy a boltvezető nem igazán tudja, mi van a webáruház általános szerződési feltételeiben és hogyan kellene eljárnia az ügyben. Éppen ezért összeszedtem néhány fontos információt a webáruházakról.
Mire kell figyelnünk, ha webáruházat üzemeltetünk?
Első lépésként mindenképpen meg kell vizsgálnunk, hogy az általunk kínált termékek vagy szolgáltatások engedélykötelesek-e. Vagyis a kereskedésükhöz szükség van-e külön engedélyre. Amennyiben igen, ezt be kell szereznünk.
Természetesen a webáruház működtetéséhez szükséges valamilyen vállalkozási forma is, hiszen attól még, hogy interneten keresztül történik az értékesítés, az még gazdasági tevékenységnek minősül.
Milyen adatokat érdemes feltüntetni a webáruházunkban?
Amit feltétlenül szükséges feltüntetni, az a webáruházat működtető vállalkozás neve, címe és elérhetőségei, melyeken keresztül a vevők kapcsolatba léphetnek az áruház üzemeltetőjével. Cég esetén a cégjegyzékszám feltüntetése is kötelező. Egyértelműen kell szerepeltetni a termékek, szolgáltatások árát, illetve, hogy az áron felül milyen esetleges plusz költség terheli a megrendelőt. A vevő részére többek közt információt kell adni a fizetés lehetséges módjairól, illetve a vásárlástól való elállás feltételeiről is.
Milyen kötelezettségei vannak a webáruház üzemeltetőjének?
A szolgáltató köteles az Általános Szerződési Feltételeket a vásárlók, látogatók számára hozzáférhetővé tenni. Természetesen az sem árt, ha ez a megfelelő tartalommal készül el. Tipikus eset, hogy webáruházat indítók a már meglévő áruházak szerződéseit „ollózzák” össze. Ez azonban nem mindig azt tartalmazza, ami ténylegesen az ő tevékenységéhez köthető. Sokkal jobb, ha a szerződés az adott üzemeltetőre, tevékenységre szabott, így a későbbiekben senkit nem érhet meglepetés.
Az internetes áruházakban történt megrendeléseket 48 órán belül vissza kell igazolni.
Amennyiben a vásárló nincs megelégedve a kapott termékkel, 8 munkanapon belül elállhat a vásárlástól. Ebben az esetben a termék díját azonnal vagy legkésőbb az elállást követő 30 napon belül vissza kell fizetni a részére.
A fentiek csak egy részét tartalmazzák annak, ami egy internetes áruházra vonatkozik. Ha belefogunk egy ilyen tevékenységbe, célszerű tájékozódni és szakemberhez fordulni, hogy egyik szabályozás se kerülje el a figyelmünket.
Dr. Kocsis Ildikó
Dr. Kocsis Ildikó