Az interneten való vásárlás manapság nagyon elterjedt, és a webáruházakban sokféle termék és szolgáltatás elérhető. Előfordulhat azonban, hogy valaki az online vásárlást követően, vagy akár a termék kipróbálása után vissza akar lépni a vételtől. Milyen jogi lehetőség van az online vásárlástól való elállásra?
A fogyasztót megillető elállási jog
A fogyasztókat jogszabály alapján megilleti az a jog, hogy az interneten történő vásárlástól, azaz a szerződéstől elálljanak. E szabály nem csak az online vásárlásra érvényes, hanem más ún. távollévők között létrejött szerződésekre is, például a telefonon rendelt termékekre.
Az elállás következménye, hogy a vásárló a termék árát visszakapja, de a terméket természetesen vissza kell szolgáltatnia.
Az elállási jog a legtöbb interneten vásárolt termék esetén megilleti a fogyasztót. A kivételeket jogszabály sorolja fel. Így nem lehet elállni például a romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék tekintetében. Nincs elállási jog olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.
A fogyasztó nem csak az online vásárolt termékre, hanem az online rendelt szolgáltatásra szóló szerződéstől is visszaléphet. Abban az esetben viszont, ha a szolgáltató a szolgáltatás teljesítését a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével megkezdte, és a szolgáltatást teljesítette is, akkor a fogyasztó már nem állhat el.
Miként gyakorolható az elállási jog?
A fogyasztó az őt megillető elállási jogot valamely termék vásárlása esetén, legkésőbb az átvételétől számított 14 napon belül gyakorolhatja. Szolgáltatás megrendelése esetén pedig a szerződés megkötésének napjától kell számítani az elállás határidejét.
Az elállási jogot írásban postai úton, e-mail útján, de akár szóbeli közléssel is gyakorolhatja a fogyasztó. Az elállást indokolni nem kell. Így a vásárló akkor is gyakorolhatja e jogát, ha a terméknek egyébként nincsen hibája.
A terméket az elállásra nyitva álló 14 napos határidő alatt is lehet használni. Azonban ajánlott, hogy e használat a termék tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges mértékű használatot ne haladja meg. Ugyanis a kipróbálást meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért a fogyasztó felel az eladó felé.
A termék visszaküldése, a vételár visszatérítése
Ha a fogyasztó a vásárlástól eláll, köteles a terméket a kereskedőnek visszaküldeni vagy a kereskedő által a termék átvételére meghatalmazott személynek átadni. A terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül kell visszajuttatni. Ez nem jelenti, hogy a terméknek 14 nap alatt oda kell érnie. A visszaküldés határidőben teljesítettnek számít, ha a fogyasztó a terméket a határidő lejárta előtt elküldi. A 14 napos határidőt nem kell figyelembe venni, ha a kereskedő vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza. Fontos, hogy a vállalkozás nem kötheti ahhoz a feltételhez az elállás gyakorlását, hogy a terméket eredeti csomagolásban küldjék vissza.
A vállalkozás a fogyasztó elállása esetén a fogyasztó által fizetett ellenszolgáltatás teljes összegét köteles visszafizetni. A visszafizetés határideje az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 nap. Viszont termék adásvételére irányuló szerződés esetén a vállalkozásnak joga van arra, hogy a visszafizetést mindaddig visszatartsa, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte. Ennek igazolása történhet a visszaküldést bizonyító dokumentum (pl. feladóvevény) másolatának elküldésével. Nincs visszatartási joga a vállalkozásnak, ha a termék visszafuvarozását maga vállalta.
Dr. Szabó Gergely