Aki rendelkezik hitellel vagy kölcsönnel, előfordulhatott már, hogy késedelembe esett a törlesztő részletével. Az elmaradt törlesztő esetén megtörténhet, hogy a tartozás rendezése érdekében nem a legkedvesebb modorban hívják fel az adóst a bank vagy hitelintézet nevében eljáró behajtó cégek. De mégis meddig mehet el a megbízott követeléskezelő?

Ajánlás az adósok védelmében az elmaradt törlesztő részletek esetén

2013. május 1-jétől a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) javasolja alkalmazni a pénzügyi követelések kezelésével kapcsolatban tavaly decemberben napvilágra hozott ajánlását. Ezt a fogyasztók érdekében adtak ki. Különböző „rémtörténetekkel” irodánk is találkozott már.

Bár az ajánlás nem kötelező a követeléskezelő, behajtó cégekre, bankokra, hitelintézetekre, de ezzel talán pozitív változás indul majd el az adósságok behajtása során is.

Kikre terjed ki a PSZÁF ajánlása?

A PSZÁF ajánlása azokra a pénzügyi szolgáltatókra terjed ki, akik akár maguk, akár más pénzintézetek, bankok megbízásából kezelik a követeléseket, igyekeznek azokat behajtani.

Az ajánlás alapján a követeléskezelő munkatársnak tartózkodnia kell a fizikai és pszichés nyomás gyakorlásától és az adóssal szemben nem léphetnek fel agresszív és megtévesztő módon.

Tilos a „zaklatás” az elmaradt törlesztő esetén

Az ajánlás szerint az adóssal személyesen, telefonon vagy sms-ben lehet felvenni a kapcsolatot hétköznapokon 8 és 20 óra között, szombati napon 8 és 12 óra között.

Az adóst egy héten legfeljebb 3 alkalommal lehet az elmaradásával kapcsolatban megkeresni.

Mit kell tennie a megkeresés során a követeléskezelőnek?

A követeléskezelő ügyintézőnek minden alkalommal azonosítania kell magát. Vagyis be kell mutatkoznia és meg kell mondania, melyik intézménytől keresi az adóst.

Ezen kívül magát az adóst is azonosítania kell, ugyanis ügyintézők harmadik személynek nem adhatnak ki információt a hitellel, kölcsönnel kapcsolatban. Ekkor figyelni kell a titoktartási kötelezettségre is.

Az intézményeknek nyilvántartást kell vezetniük az adós megkereséseiről, a megtett lépésekről, a követelés mértékéről. Ezen felül követeléskezelési szabályzatot is kell készíteniük.

Vannak-e rendszeres feladatai a követeléskezelőnek?

Igen, vannak.

A behajtó cégnek rendszeresen és írásban kell tájékoztatnia az adóst a késedelmes részletekről, pontosan megjelölve a tőke, a kamat és egyéb díjak összegét.

Továbbá tájékoztatni kell az esetleges áthidaló megoldásokról és fel kell hívnia az adós figyelmét a nemfizetés jogi következményeire.

Az ajánlás nem kötelező, akkor hogyan lehet pozitív hatása a behajtásoknál?

A PSZÁF ajánlása nem kötelező érvényű, az a fogyasztók érdekében kiadott ajánlás.

Azonban a követeléskezelő, behajtó cégek, intézetek ellenőrzése során a felügyelet az ajánlásnak való megfelelést is figyelembe veszi majd.


Dr. Kocsis Ildikó

ügyvéd

- - - - - - - - - -

A fent megjelent cikk a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak. Javasoljuk, hogy mindig vegye figyelembe a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak!

Kövessen bennünket itt is: